پاسخ به شبهه ی فتوای آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله) : رعایت نکردن حجاب در صورت الزام در خارج از کش

قلم های شکسته سابق
 
آخرین مطالب
 
حمایت میکنیم از
پاسخ به شبهه ی فتوای آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله) : رعایت نکردن حجاب در صورت الزام در خارج از کش

محبین امام خامنه ای..:
در پی منتشر شدن حکم آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر برداشتن حجاب برای بانوان خارج کشور در صورت «ضرورت»، سوالات متعددی در شبکه ها دست بدست میشود که متاسفانه نوعاً بدلیل بی اطلاعی دلسوزان دین، نیز بین متدینین دست به دست میشود، از جمله
-------------------------
آیت الله مکارم شیرازی، در صورت "الزام دانشگاه خارج از کشور به ترک حجاب"، این اجازه را به "متدینین" داد تا آنان به این شرط، بتوانند حجاب را رعایت نکنند

خب میشه پرسید از ایشون اگر دانشگاه خارج الزام به نخواندن نماز
نفی حج
نفی ولایت
نفی آیات قرآن
نفی حرام بودن مشروب
نفی حرام بودن زنا
و...
کردند حضرت آیت الله باز هم اجازه تایید می دهند؟!!!

------------
نظر شما را به پاسخ این شبهه جلب میکنیم

متاسفانه نویسنده این پیام و امثال آن خودشان را عالم تر از آیت الله #مکارم_شیرازی دانسته اند!

۱- چرا که کسی که با علم #فقه شیعه آشنایی داشته باشد میداند که یک مرجع تقلید هیچ وقت، دقت بفرمایید هیچوقت، از خودش حکمی را صادر نمیکند و #فتاوای مراجع #شیعه تماما بر اساس اصول اجتهادی برآمده از منابع دینی است!!
بنابراین اینکه چه آیت الله مکارم و چه هر مرجع دیگر شیعه این فتوا را بدهند حتما بر اساس مستنداتی است که در منابع دینی ما موجود است هر چند امثال ما(#مقلدان) که آشنا به اصول فقه و اجتهاد نیستیم آن را دور ازذهن بدانیم.

۲-مقلدان بزرگوار باید توجه داشته باشند که احکام یک چیز با احکام همان چیز در حالت «ضرورت» ممکن است بسیار فرق داشته باشد، به عنوان مثال در قران حکیم خداوند متعال حرمت خوردن مردار و گوشت خوک را بصراحت اعلام میکند اما همین حکم در حالت «ضرورت» به خوردن بمقدار «ضرورت» و زنده ماندن فرد، تغییر میکند.
و یا خداوند سبحان در جایی میفرماید «ولاتقربواالزنا» وطبق ایات زناکار حدمیخورد اماهمین #قران_کریم باز در جای دیگر میفرماید«خداوند نسبت به زنانی که مجبور به زنا بوده اند، بخشنده است» که حکم در حالت ضرورت یعنی عفو را بیان میفرماید،(یعنی در حالت عادی حد و در حالت اجبار بخشش!)
یا مثلا نماز خواندن مکلف در حالت تمام برهنه در صورتیکه امکان دسترسی به لباس به هیچ عنوان نداشته باشند.. ببینید بنابراین خداوند حکیم نیز در جاییکه مسالهٔ مهمتری در میان است راه دیگری برای مکلفان قرار داده است.(اهم و مهم)

۳- ضمن اینکه مقلدین محترم دقت بفرمایند آنچه که آیت الله(حفظه الله تعالی) به آن فتوا دادند یعنی برداشت حجاب در صورت ضرورت، را نبایدبا موارد دیگر مانند خوردن شراب یا زنا یا غیره مقایسه کنند درست نیست
بنابراین ضمن اینکه این کار حضرات برای خودشان اشتباه میباشد(قیاس احکام فقهی)، قطعا اینکار ترویج اهانت و سست کردن وتضعیف جایگاه علمی مراجع عظام و شکل گیری شبهه در ذهن مخاطبان میباشد.( که قطعا در پیشگاه الهی مسئول میباشند)

۴- بزرگواران دقت بفرمایند که حضرت ایت الله مکارم(حفظه الله تعالی) نیز باقید «ضرورت» (درخطر بودن منافع جامعه) این کار را اجازه داده اند که البته واژهٔ صحیح تر آن استخراج کرده اند میباشد(یعنی با توجه به منابع دینی استخراج کرده اند) و حضرات نفرمایند کو؟! کجاست آن منبع دینی که چنین اجازه ای را داده باشد؟!
چرا که این نقطه دقیقا مکان آشکار شدن تفاوت یک مرجع تقلید و یک مقلد است که آنچه را که مقلد توانایی و تخصص کشف و استنباط آن را ندارد، یک مرجع دارا میباشد.

۵- نکتهٔ بسیار مهمی که در این میان مهم است نیز، سوء استفادهٔ معاندین احکام و فقاهت اسلامی است که در پوشش متدینین این سوالات را مطرح و در نهایت از این حکم، برای سخیف کردن جایگاه مراجع تقلید و در نهایت برای سست کردن عقاید دینی مردم( مانند جا انداختن این مساله که مراجع حکم را از سوی خودشان صادر میکنند) استفاده میکنند.

بنابراین بزرگواران تحت عنوان دلسوزی برای دین، از دامن زدن به این دست شبهات در ذهن مخاطبان میلیونی شبکه های اجتماعی، استغفار کرده بپرهیزند

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

 


نظرات شما عزیزان:

مصطفی
ساعت13:08---6 آبان 1395
استدلال شما خیلی چرت و به درد عده ای بیسواد میخوره
پاسخ: سلام دوست عزیز لطفا آن قسمت که چرت بود را اعلام کنید تا بررسی کنم در غیر این صورت مطلب شما که استناد ندارد و فقط یک برچسب است میتواند چرت باشد . با تشکر


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

موضوعات مرتبط: طرح های مذهبی، ،
برچسب‌ها:
 

 تبادل لینک هوشمند 

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان قلم های شکسته و آدرس imamsadiq.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.